Blij met zevende snaar


Hans de Louter maakt en repareert instrumentenRebab raakt gevoelige snaar bij Hans de LouterOpen Monumentendagen 2015Blij met zevende snaarKlank halen uit houtApeldoornse viool steekt de oceaan overEen rijk leven met snaarinstrumenten – Hans de Louter levert zijn meesterwerk af


Hans de Louter is weer helemaal terug aan het muziekfront

De Stentor, 1 mei 2014 door David Levie

de zevensnarige gitaar voor Lex Kemper is gemaakt door Hans de Louter
de zevensnarige gitaar voor Lex Kemper is gemaakt door Hans de Louter

Apeldoorn – Gitarist Lex Kemper wilde een gitaar met een extra bassnaar. Hans de Louter kon er eentje voor zijn stadgenoot maken.

De luitier van de Arnhemseweg heeft in opdracht van zijn stadgenoot Lex Kemper een zevensnarige gitaar gebouwd. De extra bassnaar geeft de gitaar Zuid-Amerikaanse mogelijkheden.

Of er in Nederland eerder een dergelijke gitaar is gebouwd? De Louter moet het antwoord schuldig blijven.

Geen idee. Het woord uniek durf ik dan ook niet in de mond te nemen, maar heel bijzonder is het wel.

Beroepsmuzikant Lex Kemper kwam via You Tube op het idee.

“Ik kwam daar een filmpje tegen met een Zuid-Amerikaanse gitarist, die in een trio speelde. Een gitaar met zeven snaren maakt het mogelijk om als het ware dieper te gaan Want die ene extra is een bassnaar. Ik ken dat van elektrische gitaren, maar op een akoestische gitaar kom je dat normaal niet tegen. Na wat zoeken ben ik uiteindelijk bij Hans de Louter terecht gekomen. Die wilde het wel proberen. Voor hem een gok, maar ook voor mij. Stel je voor dat je een gitaar hebt die tegenvalt. Nou, dat is dus niet het geval. Ik moet ‘m nog goed inspelen, want met een gitaar is het net zo als met een auto die je inrijdt. De gitaar moet nog wat groeien.”

In figuurlijke zin wel te verstaan, want zo op het oog verschilt de gitaar niet van een zessnarig instrument. Aanvankelijk dacht De Louter aan een groter bovenblad, maar daar zag hij van af om een onregelmatige klank te voorkomen. De snaren bevinden zich nu wat dichter bij elkaar. Voor ingewijden: de kop van de gitaar is wel anders: asymmetrisch.

“Dat pas goed bij mijn kop”, grapt de muzikant. Lex Kemper zegt inmiddels niet meer op zijn nieuwe aanwinst te verdwalen. Maar spelen ‘op de automatische piloot’ is er (nog) niet bij. “Je moet wennen. Mijn hersens moeten zich aanpassen en dat heeft tijd nodig. Hoelang? Een jaar zeggen kenners, maar ik heb geen idee. De praktijk zal het leren.

Die praktijk doet Kemper op in restaurant de Bon Vivant aan de Loolaan, waar hij regelmatig voor achtergrondmuziek zorgt. Die kreeg de primeur in Apeldoorn. Hoeveel van de gasten het opmerken dat het om een bijzonder instrument gaat laat zich raden: niemand. Een enkeling zal de handtekening van de bouwer zien: paarlemoer. De rozet licht op zodra er een schijnwerper op gericht is.

De Louter is overigens al weer aan een nieuwe uitdaging begonnen: een zogeheten baritongitaar, die vaak door vertolkers van folk wordt gebruikt. Een snaarinstrument dat groter is dan een ‘gewone’ gitaar.
Maar niet zo ingewikkeld als de gitaar van Lex Kemper. De Louter moest daarvoor de boeken opslaan en kwam bij oude Spaanse gitaarbouwers terecht. Met het eindresultaat is hij dik tevreden. Nog wat extra details: hij gebruikte voor de zevensnaar diverse soorten hout: mahonie uit Honduras en Indisch palissander. Europa laat zich door de Alpen vertegenwoordigen met fichte.

Van de noordzijde van de berg. Daar krijgen de bomen minder zon en groeien daardoor langzamer. Daardoor zijn de groeven minder diep. En die fijne jaarringen hebben een positieve invloed op de klank van de gitaar.

Bekijk en luister: Hans de Louter ontwerpt een zevensnarige gitaar (2014)

Scroll naar boven